معرفی دره

گزارش پیمایش کهودره (پلنگ دره) 10

بکرترین دره ی جنگلی شمال ایران کجاست؟

توصیف مختصری از منطقه :

کهو دره از ارتفاعات شمالی کوه گچ چال واقع در منطقه حفاظت شده هزارجریب شهرستان نکا شروع و در منطقه چهاردانگه شهرستان ساری، روستای بابا کلا پایان می یابد. تعدادی از اهالی منطقه برای استفاده از چشمه های واقع در عمق دره برای تامین آب شرب روستا، قسمت های انتهایی دره را شناسایی کرده بودند ولی دیگر قسمتهای دره به علت صعب العبور بودن و وجود آبشارهای بلند تاکنون مورد شناسایی کامل قرار نگرفته بود که در سال 93 گروه چکاد با همکاری دوستانی از اهالی روستای باباکلا موفق به شناسایی و گشایش کامل آن شدند.

نام دره (نام های دیگر) (فارسی) : کهو دره یا کئو دره (پلنگ دره – بالا آب)

نام دره (نام های دیگر) (لاتین) : kahoo dare , kaoo dare (palang dare – bala ab)

مختصات و ارتفاع ابتدا دره : ارتفاع :    1500  N: 36 21 21.1      E: 53 33 5803

مختصات و ارتفاع انتها دره : ارتفاع :    720   N: 36 19 31.5      E: 53 30 21.4

میزان کاهش ارتفاع نسبت به طول هوایی دره : حدودا در 8 کیلومتر طول ، 780 متر کاهش ارتفاع

بهترین مسیر دسترسی به ابتدای دره و نزدیک ترین روستا:

برای رسیدن به بالای دره راه های جنگلی زیادی وجود دارد همانند مسیر جنگلی روستای چورت ساری و روستاهای اطراف آن ولی بهترین مسیر دسترسی از نظر هموار بودن جاده، مسیر امامزاده یحیی واقع در شهرستان نکا، منطقه هزارجریب می باشد که نیمی از مسیر آسفالت و نیم دیگر آن زیرسازی شده است.

گزارش

ظهر روز پنجشنبه مورخ دهم تیرماه1400، به همراه 7 نفر از دوستان دره نورد مازندرانی،  پس از صرف نهار در شهرستان ساری، راهی روستای باباکلا واقع در منطقه ی چهاردانگه ساری شدیم.

پس از رسیدن به روستا، شروع به آماده سازی کوله ها و لوازم فنی، مواد خوراکی و لوازم شب مانی کرده و سپس ماشین های خود را در روستا پارک کردیم و با نیسانی که از قبل هماهنگ شده بود، راهی روستای سیکا واقع در منطقه حفاظت شده ی هزارجریب نکا شدیم.

نکته: برای اطلاع از توضیحات کامل مسیرهای دستیابی به سر دره به گزارش شناسایی و گشایش دره در سایت چکاد مراجعه کنید.

ما قصدمان شب مانی در ابتدای دره و پیمایش دره در صبح فردا بود.

پس از حدود دو ساعت و نیم نیسان سواری در جاده ای جنگلی و زیبا، از ماشین پیاده شده و لوازم و کوله ها را آماده کرده و پیمایش را تا کف دره شروع کردیم.

نقطه جاده فرعی جنگلی و شروع جنگل پیمایی:

N 36° 20′ 49.2

E 53° 32′ 55.0

از جاییکه از ماشین پیاده می شوید تا کف دره حدودا نیم ساعت پیمایش با شیب جنگلی خواهید داشت که باید با احتیاط از آن عبور کنید. ما برای اینکه مکان کمپ و شب مانی مناسبی را پیدا کنیم شیب روبرو را به سمت بالا رفتیم و پس از کمی جستجو، مکان مناسبی را برای کمپ پیدا کردیم.

نقطه ی کمپ نزدیک به ابتدای دره

N36° 20′ 39.3

شب خوب و به یادماندنی را در کنار دوستان سپری کردیم و سپس، بعد از مرتب نمودن لوازم، آماده ی خوابیدن و استراحت شدیم تا برای صبح فردا انرژی لازم را داشته باشیم.

نکته: بدلیل وجود حیوانات وحشی، در صورت کمپ در دره، از ایجاد مزاحمت و صدای زیاد از حد خودداری کرده و آرامش حیوانات را بهم نزنید. همچنین بهتر است در هنگام خواب مواد خوراکی خود را کاملا جمع کرده و در داخل کوله های خود قرار دهید و از ول کردن آنها در اطراف خود خودداری کنید.

صبح جمعه مورخ یازدهم تیرماه 1400، پس از صرف صبحانه و ضدآب کردن کوله ها و لوازم مان و تقسیم لوازم فنی، وت سوت ها را به تن کرده و پس از تجهیز شدن به ابزار فنی شروع به پیمایش تا کف دره کردیم.

از همان ابتدای کار حوضچه های زیبا منتظرمان بودند که لذت پیمایش این دره را برایمان دو چندان میکرد و باعث شد تا انرژی مضاعفی برای شروع یک روز خوب و یک پیمایش عالی نصیبمان شود. قصد داشتیم تا ضمن ایمن سازی دره، نقشه برداری از  آن را نیز به انجام برسانیم، پس کار کشیدن نقشه از همان حوضچه ی اول آغاز شد و به همین دلیل می دانستیم که تایم بیشتری را در دره خواهیم بود. هوا نسبتا خوب بوده و حوضچه های ابتدایی دره را با دست به سنگ شدن و گاها پرش گذراندیم.

تذکر: توجه داشته باشید که به دلیل سیلابی بودن دره حتما نفر اول حوضچه های پرش را قبل از پریدن نفرات تیم چک کرده و سپس اقدام به پرش نمایید.

بعد از حدود 10 دقیقه پیمایش در مسیر رودخانه و لذت بردن از طبیعت بکر آن، به اولین فرود رسیده که ابتدا با کارگاه گرفتن از درخت، تراورسی به طول تقریبی 5 متر توسط البرز مولانا ایجاد شده و سپس با ایجاد کارگاهی مصنوعی، این فرود حدودا 13 متری را ایمن سازی کردیم.

تصویر فرود اول

تذکر: فرود اول اندکی پایین تر از کارگاه دارای سنگ هایی است که می تواند طناب شما را دچار سایش کند، با توجه به این نکته، اقدامات لازم از جمله استفاده از محافظ طناب را در برنامه قرار دهید.

تصویر فرود اول از پایین

تمام نفرات فرود آمده و به سمت آبشار بعدی رفتیم، از آبشار اول حدود 20 دقیقه پیمایش انجام داده و سپس برخی از مسیرها را که امکان دست به سنگ شدن داشته رد کردیم.

و بعد از حدود 20 دقیقه پیمایش در مسیر رودخانه، به فرود دوم رسیدیم.

این فرود که کارگاهی مصنوعی برای آن ایجاد شد، حدود 8 متر بوده و به حوضچه ای زیبا ختم می شود که حدود 4 متر عمق دارد و برای عبور از آن حدود 10 متر نیز باید شنا کنید. یکی از زیباترین حوضچه های کهو دره همین حوضچه می باشد که در گذر از سال ها دستخوش تغییراتی شده و سیل چند سالیست که تنه درختی را در آن گرفتار کرده است.

تصویر فرود دوم

توجه: کارگاه این فرود در سمت راست بوده ولی برخی افراد از سمت چپ این فرود اقدام به پرش می کنند که حتما نیاز است نفر اول از طریق طناب فرود رفته و حوضچه را چک کند و سپس به افرادی که توانایی پرش دارند اجازه ی پرش دهد. همچنین توجه داشته باشید برای پرش در این حوضچه نیاز است کمی جلوتر بپرید.

تصویر فرود دوم از قسمت پرش

در حین عبور از دره، همچنین نقشه برداری و اندازه گیری آبشارها نیز درحال انجام بود تا برای نفرات بعدی که اقدام به پیمایش این دره ی زیبا خواهند کرد، دسترسی و اطلاعات دقیق تری فراهم شود. پس از اندکی آبتنی در این حوضچه، به مسیرمان ادامه داده و همچنان دست به سنگ ها را با دقت رد می کردیم.

برای دانلود نقشه بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

kahoo dareh – neka & sari

تصویر نقشه دره

-فایل با کیفیت تصویر نقشه در انتهای متن قابل دانلود می باشد.

فرود سوم که کارگاهی طبیعی دارد (درخت)، برای ایمن تر فرود آمدن در سمت راست از درختی که حدود 5 متر با درخت دوم فاصله دارد تراورسی ایجاد کرده و سپس با ایجاد کارگاه مناسب، نفرات تیم اقدام به فرود از این آبشار که تقریبا در زیر آب بوده کرده و به سمت ادامه ی مسیر می روند.

تصویر فرود سوم

توجه: در قسمت انتهایی این فرود سنگ قرار دارد که باید در انتها به سمت راست رفته و بعد طناب خود را از ابزار فرود خارج کنید و به دلیل اینکه در زیر فشار آب قرار دارید ممکن است اندکی کار را برایتان سخت سازد.

پس از این فرود، دست به سنگ های زیادی را رد کرده که بیشتر آنها به حوضچه های زیبایی نیز ختم می شدند. زیبایی این دره آنچنان چشم نواز است که هرگز از یادتان نخواهد رفت. مسیری بکر در دل جنگل های هیرکانی شما را مات و مبهوت خود خواهد کرد. در حین عبور از این زیبایی شگرف، با گرفتن عکس و فیلم به ثبت این زیبایی ها برای نفرات دیگری که می خواهند این حجم از زیبایی را تماشا کنند نیز توسط دوستان انجام میشد.

پس از عبور از دست به سنگ های متعدد، به فرود چهارم و آخرین فرود این دره ی زیبا می رسیم، اما دره به پایان نمی رسد و تازه قسمت جذاب دره از بعد این فرود آغاز خواهد شد!

فرود چهارم که درواقع بلندترین فرود این دره نیز محسوب می شود، ارتفاعی به طول تقریبی 25 متر دارا می باشد. این فرود در گذشته کارگاهی طبیعی داشته که درختی تنومند در سمت چپ می باشد، برای ایمن سازی این فرود به دلیل اینکه اندکی پایین تر از ابتدای فرود در وسط آبشار حوضچه ای وجود دارد که در فصول پرآب دارای جریان آبی بوده و چندین بار برای تیم ها مشکل ساز شده است، تصمیم بر این شد حدود 6 متر پایین تر از کارگاه درخت بر روی قسمتی طاقچه مانند، ایجاد کارگاه تغییر مسیر یا انحراف ( Deviation) کرده تا در هنگام فرود شخص فرود رونده یه سمت این حوضچه کشیده نشود تا درگیر جریان آبی شود.

تصویر از فرود چهارم

پس از آخرین فرود و نقشه برداری از آن، به مسیر پیمایش خود ادامه داده و همچنان دست به سنگ ها را رد می کردیم، تصمیم داشتیم برای صرف نهار در کنار آبشار فرعی خزه ای و لوله ی آب نهارمان را صرف کنیم.

نقطه آبشار فرعی خزه ای و لوله آب:

N 36° 20′ 6.7″

E 53° 31′ 34.2

تصویر از آبشار خزه ای، لوله آب و محل نهار

پس از صرف نهار، لوازم اضافی و ابزار فنی را از خود جدا کرده و تنها هارنس و کلاه ایمنی داشتیم، ادامه ی مسیر دره از بعد از فرود آخر، شامل حوضچه های متعدد پرش با عمق بالای 3 متر می باشد که جذابیت و هیجان پیمایش این دره را بیشتر می کند. چند دست به سنگ را رد کرده و به بالای حوضچه ی حمام سر رسیدیم.

تصویر حوضچه حمام سر

توجه: در بالای حوضچه حمام سر در سمت راست پاکوبی جنگلی است که راه ورود و خروج به دره می باشد. افراد بومی از طریق این پاکوب به این حوضچه می آمدند و در آن به آبتنی پرداخته و سپس یا از همان پاکوب از آن خارج می شدند و یا باقی حوضچه ها را که نیازی به ابزار فنی ندارد پیمایش کرده و به انتهای دره می رسیدند.

نقطه مسیر پاکوب ورود و خروج به دره:

N 36° 19′ 58.5″

E 53°  31′ 12.3

نکته: در مقابل پاکوب راه فرار، محل کمپ مناسبی وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد.

پس از عبور از دست به سنگ قبل از حوضچه حمام سر، حال نوبت چک کردن این حوضچه و پرش هیجان انگیز در آن بود. این حوضچه به گونه ای است که شکلی شبیه وان حمام داشته و روی آن نیز با سنگی تا نیمه پوشانده شده که به مانند سقف حمام می باشد! فضای تاریکی ایجاد کرده که جذابیت این حوضچه را بیشتر می کند. چند بار به بالای حوضچه رفته و به داخل آن پریدیم و از طبیعت زیبا نهایت لذت را بردیم.

پس از این حوضچه، حوضچه های متعددی با عمق های از 1 متر تا 5 متر وجود دارد. عمق برخی از آنها به مرور زمان اندکی کم گشته است. اما همچنان از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است. برخی از حوضچه های بعد از حمام سر را باید با احتیاط و دست به سنگ شدن رد کرده و برخی دیگر نیز مناسب پرش می باشند.

نکته: در برخی از حوضچه هایی که باید دست به سنگ شد و اندکی لیز می باشد، تنه ی درختی قرار گرفته است که می توان با احتیاط و با استفاده از طناب انفرادی از آن عبور کرد. همچنین در نقشه ی این دره که در همین برنامه تهیه شده است می توانید تمام نکات و ارتفاع آبشارها و نقاط موردنیازتان را به وضوح مشاهده نمایید.

دست به سنگ ها و پرش ها و شنا در آنها را با صرف وقت بیشتری در آنها می گذراندیم. پس از حدود 60 متر پیمایش در بستر رودخانه، دره اندکی حالت تنگه ای به خود گرفته و پس از عبور از چند سنگ بزرگ متعدد به سر آخرین آبشار دره که حوضچه ای به عرض 8 متر داراست و عمقی حدود 4 متر دارد می رسیم.

تصویر حوضچه آخر کهودره

توجه: عمق این حوضچه ها در سال پر آبی و کم آبی متفاوت است.

این حوضچه معمولا در تعطیلات و اواخر هفته مملو از بومیان و طبیعت گردان می باشد. از این حوضچه نیز چندین بار اقدام به پرش می کنیم و دلمان نمی خواهد از آن خارج شویم!

تصویر حوضچه ی آخر از بالای آبشار

پس از این حوضچه با حدود 30 دقیقه پیمایش در مسیر رودخانه و حدود 10 دقیقه پیمایش قبل از رسیدن به رودخانه ی اصلی، آب دره به داخل زمین فرو می رود که با توجه به دبی، مکان فرو رفتن آن می تواند متغیر باشد، شما به روستای باباکلا خواهید رسید.

توجه: پس از حوضچه ی آخر، به دلیل پیمایش در مسیر رودخانه پیش از فرو رفتن آب دره در زمین در جاهایی باز هم امکان درگیری با آب وجود دارد، به همین دلیل بهتر است پس از حوضچه ی آخر وت سوت های خود را همچنان به تن داشته باشید و پس از فرو رفتن آب در زمین آن ها را خارج کنید.

نفرات تیم: البرز مولانا- کمیل قاسمپور-نرگس نجفی-امین رضانژاد-جواد جعفریان-حمید صادقی-سمانه سام خانیانی

(10 و 11 تیرماه1400)

گزارش از نرگس نجفی

با تشکر از کمیل قاسمپور برای در اختیار قرار دادن جزئیات شناسایی اولیه و گشایش این دره ی زیبا

برای خواندن گزارش شناسایی اولیه و گشایش این دره می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید

همچنین برای دانلود نقشه ی دره بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

kahoo dareh – neka & sari

شما می توانید این مطلب و سایر مطالب وبلاگ را با دوستانتان در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

اگر شما نیز به پیمایش این دره پرداخته اید، نظرات خود را در مورد آن در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

3 دیدگاه در “گزارش پیمایش کهو دره (پلنگ دره) همراه با ریبولت، نقشه برداری و ایمن سازی

1. سهرابی گفت:

یکی از دره های بسیار زیبای شمال هست و واقعا بکره. ممنون از گزارش و فایل نقشه دره

1. تحریریه کنیون استور گفت:

ممنون از توجه شما به مطالب سایت

2. ا گفت:

خیلی عالیه
    هرکی نرفته نصف عمرش برفناست.
    تجربه ی خیلی شیرینی بود
    البته ما از سمت بالاکلا یاهمون جاده کیاسر بسمت بالا حرکت کردیم.

برای طی کی کردن این مسیر باید یکم ازنظر فیزیکی آمادگی نسبی داشت.

پنج شش نفراز دوستان
    وسایل ضروری رو برداشتیم و تقسیم کردیم بین هم و رفتیم بالا بعداز حدود نیم ساعت الی چهل دقیقه پیاده روی بین این حوضچه های زیبا در وسط جنگل
    به یه آبشار نسبتا خوب رسیدیم همونجا زدیم به آب و بعدش ناهار خوردیم و بعد حدودا سه چهارساعت یا بیشتر برگشتیم