معرفی دره

گزارش گشایش دره ی زاتنگه (کوترپور) – فروردین 1400

دره زاتنگه - کوترپور

نفرات تیم: البرز مولانا-کمیل قاسمپور-جابر سبکروح-عباس امیرسرداری-جواد جعفریان-مهدی هادیپور- شهاب بابانژاد-امین رضانژاد-محمدجواد ابراهیمی-مارال معافی-محبوبه لاریمی-نرگس نجفی

 

برنامه شناسایی اولیه:

یک هفته پیش از برنامه ی گشایش، سرپرستان برنامه( البرز مولانا و کمیل قاسمپور)، برای شناسایی اولیه و تخمین تعداد آبشارها، مسافت حدودی تا سر دره و مسافت تقریبی خود دره و حجم آب ورودی به آن، به منطقه رفته و از راه فرار خود را به انتهای فرود سیزدهم می رسانند، پس از بررسی های انجام شده و پرس و جو از مردم محلی، یک هفته بعد، در بامداد روز پنجشنبه 19 فروردین 1400 با ماشین های شخصی از بابل به سمت ساری حرکت کرده و با رسیدن دوستان ساروی به سمت شهمیرزاد به راه افتادیم.

این جاده که از کیاسر عبور کرده و به سمت شهمیرزاد می رود، با دیواره های بلندش آنچنان محو تماشایت خواهد کرد که نمیتوانی چشم از آن برداری.

یکی از زیبایی های این مسیر دیدن کل و بزها در دیواره های دو طرف جاده است که به وضوح می توانید تماشایشان کنید، اما بهتر است بخاطر داشته باشید که هرگز مزاحم آنها نشده و برایشان احساس عدم امنیت را بوجود نیاورید.

مقصد ما روستای ملاده بود، پس از چندین ساعت به روستای فینسک رسیدیم، تصمیم بر این شد که در اقامتگاه بوم گردی که در این روستا وجود داشت صبحانه خورده و پس از قرار دادن لوازم اضافی و شب مانی، به سمت دره برویم.

 

نکته: اقامتگاه های زیادی در این روستا و روستای بعدی وجود دارد که می توانید در آنها اقامت داشته باشید.

پس از صرف صبحانه ای مفصل، لوازم و ابزار فنی را بین نفرات تیم تقسیم کرده و با ماشین ها به سمت دامداری که در بالادست روستای ملاده قرار داشت و آخرین مکان پارک ماشین ها بود، رفتیم.

نقطه ی دامداری و محل پارک ماشین ها:

N 36° 2′ 22.2″

E 53° 24′ 43.2″

چک نهایی ابزار و لوازم پس از پیاده شدن از ماشین صورت گرفت و با دوستان به سمت ابتدای دره راه افتادیم. هوا با توجه به اینکه در اوایل فروردین به سر می بردیم، اندکی گرم تر به نظر می رسید!

 

مسیر با شیب نسبتا زیاد به سمت بالای گردنه می رفت و اثرات کمی از برف هنوز بر روی زمین مشاهده می شد. حدود 90 دقیقه شیب را به سمت ابتدای دره ادامه داده تا به بالای دره که حالتی دشت مانند دارد رسیدیم. بیش از 5 چشمه ی اصلی در این قسمت وجود داشت.

 

نقطه ی شروع دره:

N 36° 0′ 50.3″

E 53° 25′ 19.7″

 

پس از به تن کردن وتسوت ها و ابزار فنی و آماده کردن طناب ها، نکات ضروری و تذکرات لازم از سرپرستان برنامه به دوستان اعلام شد و جای دقیق تمام نفرات و وظایف آنان توسط سرپرستان به افراد گفته شد، همچنین رعایت سکوت در دره بدلیل وجود احتمالی حیوانات نیز گوشزد گردید.

 

البرز مولانا و کمیل قاسمپور جلوتر از سایر دوستان برای ایجاد کارگاه ها و نقشه کشی دره به راه افتاده و سایر دوستان نیز به ترتیب وارد دره شدیم.

 

تصویر از ورودی دره زاتنگه

 

از همان ابتدای مسیر، دره حالت تنگه ای داشته و شمایل زیبایی در طبیعت را شاهد هستیم، دیواره های بلند و تنگه ی زیبایی را در همان ابتدای کار مشاهده خواهید کرد که هیجان شما را برای پیمایش این دره بیشتر خواهد کرد.

 

با شوق و هیجان مسیر تنگه ای ابتدای دره را که حدود 50 متر است رد کرده و پس از عبور از دست به سنگ های کوتاه که به حوضچه هایی کم عمق ختم می شد، به اولین فرود رسیده که کارگاهی مصنوعی در سمت راست برای آن ایجاد کردیم، این فرود که حدود 8 متر بوده را فرود آمده و به سمت فرود بعدی می رویم.

تصویر فرود اول

 

این فرود اندکی لیز بوده و باید احتیاط لازم را هنگام فرود داشته باشید. دره همچنان حالت تنگه ای به خود دارد. پیش از رسیدن به فرود دوم در قسمتی از مسیر به توده ای از برف برخورد می کنیم که کاملا مسیر تنگه ای را در برگرفته و برای عبور باید از روی آن عبور کنیم!  پس توجه داشته باشید که پیمایش این دره در فصول پیش از بهار چالش های خاص خود را نیز خواهد داشت.

فرود دوم که کارگاهی طبیعی (درخت) است در سمت چپ تنگه به طول تقریبی 4متر قرار گرفته است.

تصویر فرود دوم

 

تمامی افراد تیم فرود رفته و پس از پیمایشی حدود 20 متری در مسیر تنگه ای این دره ی زیبا، به فرود سوم که در سمت چپ تنگه قرار گرفته است خواهیم رسید.

تذکر:  فرود سوم در سمت چپ به گونه ای است که نیاز است ابتدا شما حدود 4 متر به سمت بالا دست به سنگ شوید و به اصطلاح صعود کنید تا به کارگاه این فرود برسید. نیاز است که یکی از نفرات با تجربه در کنار کارگاه ایستاده و نفرات را به هنگام پایین آمدن هدایت کند.

 

تصویر فرود سوم

 

در سمت راست این فرود سنگ بزرگی بصورت لاخ شده وجود دارد که نیاز است که جوانب احتیاط را در هنگام دست به سنگ شدن رعایت کرده تا در مسیر سر نخورده و دچار حادثه و پرت شدن در آب نشوید. این فرود به طول 8 متر می باشد.

 

نکته: پیش از این فرود در سمت چپ، پاکوبی قرار دارد که در موارد بسیار اضطراری می توانید از طریق آن از دره خارج شوید. البته باید توجه داشته باشید که این راه فرار دشوار بوده و راه فرار در دسترسی نیست.

پس از فرود سوم به پیمایش در مسیر تنگه ادامه داده و حدود 50 متر در میان مسیر زیبای صخره ای پیمایش می کنیم. آب دره به نسبت فصل پیمایش اندکی سرد می باشد. ( اواسط فروردین).

در سمت چپ درختی وجود دارد که با سنگ هایی احاطه شده است، پس از عبور از آن دست به سنگی 5 متری در سمت چپ را با احتیاط رد کرده و در این قسمت در سمت چپ راه فرار دشوار دیگری وجود دارد که در صورت اضطرار می توان از طریق آن از دره خارج شد.

قسمتی طاقچه ای که درختی روی آن قرار دارد در سمت راست دره مشاهده می شود، فرود چهارم را که کارگاهی مصنوعی دارد ایجاد کرده و فرودی 15 متری را نیز پشت سر می گذاریم.

 

اینطور که مشخص است فرودها پشت هم بوده و دره برخلاف تصور پیمایش طولانی تری خواهد داشت! در مسیر تنگه پیمایش کوتاهی انجام داده و دست به سنگی 7 متری را که در سمت چپ قرار دارد با احتیاط عبور کرده و به بالای فرود بعدی میرسیم.

در سمت راست درختی وجود دارد که از آن تا سر فرود تراورسی به طول 2 متر توسط دوستان ایجاد می شود تا نفرات ایمن تر به سر فرود پنجم برسند.

فرود پنجم نیز کارگاهی مصنوعی داشته و به طول تقریبی  14متر می باشد.

توجه: این فرود در زیر جریان آب می باشد.

فرود بعدی بلافاصله بعد از این فرود است که باز هم در سمت راست از درختی به طول 2 متر تراورسی تا سر فرود ایجاد می شود و فرودی به طول 12 متر که کارگاهی مصنوعی دارد و زیر جریان آب است توسط نفرات انجام می شود. پس از این فرود به درختی که در سمت چپ مسیر قرار گرفته رسیده و پس از گرفتن بک آپ از آن، کارگاهی تک نقطه بعد از این درخت ایجاد می شود. این فرود حدود 8 متر طول داشته و فرودی خشک می باشد.

در این قسمت دره فرودها پشت هم بوده و پیمایش زیادی پس از هر فرود نداریم که نشان از شیب دره دارد.

فرود هشتم بلافاصله پس از فرود بعدی کارگاهی طبیعی (درخت) که در سمت چپ به طول 6 متر است می باشد. از این کارگاه نیز تمامی نفرات فرود رفته و به سمت فرود نهم می رویم. از درختی که در سمت راست مسیر است تراورسی به طول 3 متر ایجاد می کنیم تا ایمنی بیشتری برای رسیدن به سر کارگاه ایجاد شود. کارگاهی مصنوعی توسط نفرات جلویی ایجاد می شود. این فرود به طول 34 متر بوده و بصورت پیوسته است. (بلندترین فرود دره).

تصویر فرود 34 متری

تذکر: در این فرود شما بصورت کامل در زیر جریان آب قرار دارید و همچنین درهنگام فرود باید بسیار با دقت و آرام فرود رفته تا از سایش طناب جلوگیری کنید و همچنین بدلیل لغزنده بودن مسیر فرود سر نخورید.

(سنگ ها بصورت تکه هایی بزرگ و دارای شکاف های زیادی است که در صورت عدم احتیاط هنگام فرود ممکن است دچار آسیب شوید).

تصویر فرود 34 متر از بالای آبشار

 

نکته: برای دیدن جزئیات بیشتر می توانید به نقشه ی این دره که در انتهای مطلب قرار داده شده است نیز مراجعه کنید.

پس از اینکه از این فرود خارج شدید، در سمت راست کارگاهی مصنوعی و تک نقطه ایجاد شده و نفرات با قرار دادن ابزار فرود در طناب بعدی و حمایت نفرات بر سر کارگاه ها، همگی با امنیت کامل از آن فرود می روند.

توجه: طول این فرود حدود 7 متر بوده و مسیر فرود در جریان آب قرار دارد و سنگ ها نیز لغزنده می باشند.

فرود بعدی بلافاصله پس از این فرود بوده و البرز مولانا بر سر کارگاه نفرات را چک کرده و نفرات به ترتیب فرود می روند. این فرود که کارگاه آن سنگ بوده به طول 4 متر است و پس از 10 متر پیمایش به فرود دیگری به طول 9 متر می رسیم که کارگاهی مصنوعی و دو نقطه در سمت راست دارد.

فرود بعد که در واقع فرود سیزدهم روز اول است با کارگاهی دو نقطه (مصنوعی) در سمت راست قرار گرفته که برای رسیدن به آن اندکی کار سخت تر است. مخصوصا برای نفر آخر که می خواهد کارگاه را جمع کند. این فرود در زیر جریان آب قرار گرفته و به طول 13 متر آخرین فرودی است که در روز اول برنامه خواهیم داشت. تمام نفرات فرود رفته و پس از جمع کردن کارگاه توسط نفر آخر تیم، از دره خارج می شویم.

 

تصویر فرود سیزدهم(فرود آخر روز اول)

 

نکته: بدلیل کمبود وقت و ادامه داشتن دره، مجبور شدیم پس از این فرود از سمت راست که مسیری سنگی و دشوار داشت و پس از حدود 1 ساعت و نیم پیمایش در مسیری پر شیب، خود را به محل دامداری و پارک ماشین ها رسانده و به سمت اقامتگاه برویم. تصمیم بر آن شد تا صبح روز فردا برای گشایش و نقشه کشی ادامه ی دره از پاکوبی که به سر آخرین فرود روز اول می رسید، ادامه گشایش را انجام دهیم.

توجه: پس از فرود سیزدهم در سمت راست و چپ پاکوبی وجود دارد که می توان به دره وارد و یا از آن خارج شد. پاکوب سمت راست برای خروج از دره مناسب تر بوده و پاکوب سمت چپ برای ورود به دره، همانطور که تیم ما روز دوم از پاکوب سمت چپ به دره وارد شد.

پس از بازگشت به اقامتگاه و استراحت و خوردن شام، شستن لوازم و جابجایی آنها برای روز بعد، شب زودتر آماده خوابیدن شدیم تا برای صبح فردا انرژی و آمادگی لازم را داشته باشیم چون گویا دره همچنان ادامه دارد و زیبایی برنامه های گشایش نیز همین است.

 

چند نفر از دوستان در روز دوم به خانه برگشته و تیم ما با 8 نفر از دوستان پس از صرف صبحانه در اقامتگاه و آماده سازی نهایی ابزار، روز دوم پس از رسیدن به دامداری و پارک ماشین ها از مسیر پاکوبی دشوار تر از روز اول(پاکوب سمت چپ فرود سیزدهم)، خود را به انتهای فرود آخر روز اول رساندیم.

پس از به تن کردن وت سوت ها و چک نهایی ابزار، حدود 70 متر پیمایش کرده و دست به سنگ ها را رد می کردیم. دست به سنگ 4 متری را رد کرده و به سر فرود چهاردهم می رسیم، با گرفتن کارگاهی از درختی که در سمت راست قرار گرفته فرودی خشک و 10 متری را انجام می دهیم. کمتر شدن نفرات، سرعت را اندکی بالاتر برده است.

فرود 15 را با استفاده از درختی که در سمت چپ قرار گرفته تراورسی به طول 5 متر تا سر کارگاه که اندکی مسیر دشواری دارد و باید احتیاط کرد ایجاد می کنیم. طول فرود حدود 15 متر می باشد.

 

تصویر فرود 15

در حین ایجاد کارگاه ها نقشه ی دره نیز در حال آماده سازی بوده و تمامی آبشارها و فاصله های بین آنها دقیقا اندازه گیری شد.

 

تصویر نقشه ی دره

نکته: کارگاه این فرود که از نوع مصنوعی و رول بولت است در زیر تخته سنگی بزرگ ایجاد شده و ایستادن در آن اندکی سخت می باشد. بهتر است تک تک در کارگاه قرار بگیرید و یا نهایتا فقط سرپرست کارگاه در کارگاه حضور پیدا کند.

توجه: این فرود طناب را دچار سایش کرده و به همین دلیل اندکی پایین تر از کارگاه در سمت راست، کارگاه انحراف مسیر ایجاد کردیم تا از سایش احتمالی طناب ها خودداری شود.

دست به سنگی 3 متری را رد می کنیم و به درختی که بر روی سنگی طاقچه مانند قرار گرفته است می رسیم، با استفاده از درختی کارگاه گرفته و از آن فرود می رویم. طول فرود 4 متر بوده و در سمت چپ قرار گرفته است.

بعد از این فرود 30 متر پیمایش کرده و دست به سنگ ها را با دقت و احتیاط رد می کنیم. شیب دره در این قسمت اندکی بیشتر شده و فرود بعدی شاهد این ماجراست!

درختی در سمت راست مسیر قرار دارد که با سنگی محصور شده است. در سمت راست کارگاهی دو نقطه ایجاد می شود این فرود حدود 15 متر طول دارد و یکی از فرود های زیبای روز دوم را تجربه می کنیم. این فرود نیز پس از حدود 6 متر طناب را دچار سایش می کند و برای جلوگیری از این مسئله کارگاه انحراف مسیر (Deviation)، برایش ایجاد می کنیم که در مرکز سنگ قرار گرفته است.

 

کارگاه فرود 17

تذکر: حتما به هنگام رسیدن به این کارگاه انحراف مسیر، ابزار خود را قفل کرده و سپس اقدام به آزاد سازی طناب از کارابین نمایید.

نکته: بهتر است از درختی که اندکی بالاتر از کارگاه اصلی قرار دارد تراورسی تا سر کارگاه ایجاد شود تا نفرات با امنیت کامل به کارگاه برسند.

توجه: بهتر است حتما سرپرست کارگاه پس از فرود رفتن هر شخص طناب را گرفته و به نفر بعدی داده تا داخل ابزار فرود قرار دهد، زیرا امکان دسترسی به این کارگاه اندکی سخت تر بوده و باید بسیار احتیاط کرد.

تذکر: نفری که فرود می رود حتما با سوت، پایان فرود خود را اعلام کرده، بدلیل فرود در زیر جریان آب و مشخص نبودن انتهای آبشار از بالای کارگاه نفر بالایی ممکن است متوجه اتمام فرود نفر نشود.

فرود هجدهم و آخرین فرود دره نیز در سمت چپ و کارگاهی طبیعی (درخت) داشته و طول آن 4 متر است. پس از فرود از این کارگاه دره بازتر شده و پس از عبور از چند دست به سنگ به مکانی می رسیم که در آنجا وتسوت های خود را درآورده و ابزار اضافه را جابجا می کنیم و پس از جم آوری کامل لوازم با پیمایشی در شیبی ملایم و بعد از حدود 2.5 کیلومتر پیمایش به محل دامداری رسیده و کار گشایش این دره نیز با موفقیت به اتمام می رسد.

 

نقطه پایان دره(فرود آخر):

N 36° 1′ 5.1″

E 53° 25′ 1.5″

گزارش از نرگس نجفی

برای مشاهده نقشه ی دره می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

za tangeh – moladeh (1)

همچنین شما می توانید این مطلب را با دوستانتان در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

اگر نظری در مورد گشایش این دره و یا تجربه ی برنامه های گشایشی که در آن حضور داشته اید دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه در “گزارش گشایش دره ی زاتنگه (کوترپور) – فروردین 1400

  1. سپیده گفت:

    ممنون از گزارش خوبتون. مشتاقم که دره زاتنگه رو پیمایش کنم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.